Waarom sommige klachten niet-ontvankelijk zijn of niet in behandeling genomen worden: uitleg en voorbeelden
Waarom sommige klachten niet-ontvankelijk zijn of niet in behandeling genomen worden: uitleg en voorbeelden
Soms verklaart GCBO een klacht niet-ontvankelijk. Dit betekent dat de klacht niet aan de voorwaarden voldoet om in behandeling te worden genomen. Bijvoorbeeld omdat de klacht niet ziet op de kwaliteit van het onderwijs of omdat de klager niet aan de vereisten uit het reglement voldoet. We zetten de belangrijkste redenen voor het niet-ontvankelijk verklaren van een klacht op een rij. Zo kun je zelf al vooraf beoordelen of de klacht ontvankelijk is, dit voorkomt verlies van tijd en energie.
De klacht ziet niet op de kwaliteit van het onderwijs
Het klachtrecht is een instrument om de kwaliteit van het onderwijs te bevorderen. Dit brengt met zich mee dat een klacht die bij GCBO wordt ingediend, betrekking moet hebben op de kwaliteit van het onderwijs. Hieronder voorbeelden van klachten die op iets anders zien dan de kwaliteit van het onderwijs en daarom niet-ontvankelijk zijn verklaard:
- Klacht over het beleid van de school; Bijvoorbeeld over het ongewijzigd laten van de Sinterklaasviering, het niet veroordelen van de genocide in Palestina en het meedoen aan de week van de lentekriebels.
- Een verzoek tot schadevergoeding (bijvoorbeeld tot vergoeding schade schoenen leerling); Hiervoor dient een partij zich te wenden tot de burgerlijke rechter.
- Klacht die ziet op arbeidsconflict tussen school als werkgever en werknemer. Denk aan klacht over pesten op de werkvloer of re-integratie.
Het begrip klager
GCBO behandelt klachten op basis van een (model)klachtregeling en een reglement. Wie een klacht mag indienen is opgenomen in artikel 1, tweede lid van het reglement. Daarin staat dat je kunt klagen als je: ‘Een (ex) leerling / student, een ouder / voogd / verzorger van een minderjarige (ex)leerling, (een lid van) het personeel, (een lid van) de directie, het bevoegd gezag of een anderszins functioneel bij de school betrokken persoon of orgaan.’ bent. De volgende personen vallen daar niet onder:
- Een opa of oma die geen voogd of verzorger is; Als de opa of oma wordt gemachtigd door de voogd/verzorger van de leerling kan hij of zij wel een klacht indienen.
- De buurman die een klacht had over de wijze waarop de school met hem is omgegaan; Een klager moet een functionele relatie hebben met school, omwonenden vallen hier niet onder.
- Een kind dat op wachtlijst stond en derhalve niet als leerling kon worden beschouwd; De criteria met betrekking tot de wachtlijst stonden duidelijk op de website van school.
- De klager is op de datum waarop hij of zij de klacht indient niet meer in dienst bij school; De klager is een ex-werknemer. Ex-werknemers vallen niet onder artikel 1 lid 2 van het reglement.
Andere redenen van niet-ontvankelijkheid
De hieronder genoemde bepalingen staan vermeld in de modelklachtregeling van GCBO:
- Te laat indienen klacht / handelen langer dan één jaar geleden; Een klacht moet binnen één jaar na de gedraging of beslissing worden ingediend door de klager. Dit blijkt uit de modelklachtregeling van en het reglement van GCBO. De voorzitter van de klachtencommissie kan in heel uitzonderlijke situaties beslissen dat de termijn verschoonbaar is, zie artikel 3 lid 1 van het reglement.
- Klacht tegen een ex-werknemer van de school; Een ex-werknemer valt niet onder het begrip ‘verweerder’. Zie artikel 1 lid 8 van het reglement om te weten te komen tegen wie een klacht kan worden ingediend.
- Als verweerder de klacht al heeft erkend en gerond verklaard en eventueel ook al zelf maatregelen heeft genomen; De klachtencommissie zal in dat geval de inhoudelijke behandeling van de klacht achterwege laten. De Commissie kan namelijk slechts het oordeel van verweerder bevestigen. Inhoudelijke behandeling van de klacht voegt dan niets meer toe.