Klacht over Passend onderwijs hoogbegaafdheid, pestproblematiek, meldcode kindermishandeling, communicatie.
Passend onderwijs hoogbegaafdheid, pestproblematiek, meldcode kindermishandeling, communicatie.Ondanks de in groep 4 geconstateerde achterstand van (naam leerling), de grote problemen die de school gaandeweg heeft ervaren bij het tot leren brengen van (naam leerling), zijn lage scores op de Cito, en de hulpvraag van klagers is door de school geen ontwikkelingsperspectief (OPP) of ander individueel plan voor hem is opgesteld. Dit had in redelijkheid wel van de school verwacht mogen worden. Met een OPP had de school een meer structurele aanpak en begeleiding kunnen bieden dan alleen vanuit het groepsplan. Door middel van het OPP had de ontwikkeling van (naam leerling) periodiek gevolgd kunnen worden waarna de resultaten met klagers besproken hadden kunnen worden. Hiermee had doelgericht onderwijs aangeboden kunnen worden en onderpresteren voorkomen worden. Het OPP is bij uitstek geschikt om met de ouders in gesprek te gaan over de ontwikkeling van hun kind en waar de school naar toe werkt. In een OPP had wellicht begeleiding van de school ten aanzien van concentratie en zelfstandig werken kunnen worden opgenomen, daar het intellectuele gehalte van (naam leerling) als meer dan voldoende kan worden bestempeld. In samenspraak met klagers had de school (naam leerling) met een OPP mogelijk alsnog een kans kunnen geven in de plusklas.De Commissie kan de redenering van de school volgen dat een gedegen onderzoek nodig kan zijn om te kunnen vaststellen welke onderwijsbehoefte een leerling heeft. In dit geval stond het ontbreken van onderzoek echter niet in de weg aan het opstellen van een OPP. Het plan was gelet op de hiervoor geschetste omstandigheden dringend gewenst en had aangepast of uitgebreid kunnen worden naar aanleiding van de uitkomst van het onderzoek.Met betrekking tot het pesten hebben klagers aangegeven dat zij diverse malen het pestprotocol hebben opgevraagd, maar dit nooit ter beschikking gesteld hebben gekregen. Ook op de website konden zij het pestprotocol niet vinden. Meldcode Kindermishandeling De Commissie stelt vast dat het de bevoegdheid van school is om in voorkomende gevallen de Meldcode toe te passen. De Commissie stelt zich terughoudend op bij de toetsing van een dergelijke melding. Het verschil van mening tussen klagers en de school betrof niet het gegeven óf een onderzoek moest plaatsvinden, maar ging over welk onderzoek als eerste uitgevoerd moest worden. Nu klagers niet weigerden mee te werken aan onderzoek, is de Commissie van oordeel dat er in redelijkheid onvoldoende aanleiding bestond voor een vermoeden van (emotionele) verwaarlozing. De melding van de school dat zij zich genoodzaakt voelde de Meldcode te starten is voorbarig geweest. Aannemelijk is dat klagers zich hierdoor onder druk gezet hebben gevoeld om mee te werken aan een observatie van (naam leerling) door de (naam locatie).De Commissie is van oordeel dat de school in redelijkheid niet de Meldcode in werking heeft mogen stellen, omdat hiervoor te weinig basis was. De school had moeten begrijpen dat het door ouders als drukmiddel werd ervaren. Dit klachtonderdeel is gegrond.CommunicatieDoor de school zijn geen portfolio gesprekken georganiseerd. Van de drie portfoliogesprekken die in het schooljaar gepland stonden, is er slechts één doorgegaan. Klagers moesten hier zelf steeds achteraan. De Commissie is van oordeel dat de school ten onrechte het initiatief telkens bij klagers heeft gelaten. Dit onderdeel met betrekking tot de communicatie is gegrond.Hoewel de Commissie klagers kan volgen dat het dreigen met juridische stappen in een al geëscaleerde situatie de verhoudingen wellicht nog verder op scherp heeft gezet, is de Commissie is van oordeel dat niet kan worden vastgesteld dat de school na het ontstaan van het conflict in april 2019 zich onzorgvuldig of disproportioneel heeft opgesteld. De bestuurder heeft aangegeven het belang van het beschermen van zijn personeel voorop te hebben gesteld. Dat hij hierin te ver is gegaan kan niet worden vastgesteld. Dit onderdeel met betrekking tot de communicatie is ongegrond.