Klacht over weigering toelating aspirant leerling tot tweetalig onderwijs. Klacht gegrond.
Klagers dienen een klacht in over een weigering toelating op de tweetalige stroming. Is het mogelijk te klagen, nu het een aspirant leerling betreft.In het verweerschrift wordt een beroep gedaan op niet-ontvankelijkheid van de klacht, omdat klaagster geen ouder is van een leerling van de school. Artikel 1 lid 2 van het Reglement van de Commissie maakt inderdaad melding van een ‘(ex)leerling’. Onder omstandigheden acht de Commissie een klacht van een om toelating vragende leerling c.q. ouder niettemin ontvankelijk. De klachtenregeling is in 1998 in artikel 40 van de Wet op het Primair Onderwijs opgenomen. De gedachtegang was dat de school via deze weg op eenvoudige wijze signalen krijgt van onvrede die nopen tot maatregelen ter bevordering van de goede gang van zaken op school en tot het verbeteren van het onderwijs. Een geheel afzien van behandeling van klachten over hoe de communicatie is gegaan en of de toelatingsprocedure duidelijk is beschreven zou onwenselijk zijn. In zoverre acht de Commissie zich in de voorliggende klacht ontvankelijk.Allereerst merkt de Commissie op dat de school, met in achtneming van de ter zake geldende medezeggenschapsrechten, de bevoegdheid heeft een beleid vast te stellen ten aanzien van aanmelding en inschrijving van leerlingen. Vanwege die bevoegdheid betracht de Commissie de nodige terughoudendheid ten aan zien van de beoordeling (van de uitvoering) van dit beleid.De Commissie is gebleken dat in de informatie over de toelating tot de school staat dat er voldoende Nederlandse ondersteuning thuis moet zijn. Kennelijk baseert de school hierop dat het wenselijk is dat de voertaal thuis Nederlands is, maar onvoldoende lijkt naar voren te komen dat dit een harde eis is. De Commissie stelt verder vast dat de school gewag maakt van voorwaarden om leerlingen al dan niet toe te laten tot de school, maar dat deze voorwaarden echter nergens worden gepubliceerd. Niet in de schoolgids, niet op de website want die volgt de schoolgids en ook niet in de voorwaarden van de Pilot, waarin wel over de invulling van de tweetalige stroom wordt gesproken maar niet over de toelatingseisen. De Commissie is daarom van oordeel dat de school onduidelijk in haar communicatie is. Deze klachtonderdelen zijn gegrond.