Klacht over pedagogisch handelen, communicatie, formatie en Cito. Klacht deels gegrond.
Sprake van ernstige personeelsproblemen en vervolgens ordeproblemen, gezagsproblemen en stress binnen de klas hetgeen weer invloed heeft gehad op hoge ziektepercentage van leerkrachten. Groep draait niet lekker. Commissie kan zich niet aan indruk onttrekken dat bij leiding van school op dit punt het gevoel van urgentie in onvoldoende mate aanwezig is. Commissie begrijpt dat school CITO-resultaten niet zonder context en toelichting op papier wil verstrekken maar is wel van oordeel dat openheid van zaken gegeven dient te worden. Dat geldt in het bijzonder nu er zorgen zijn aan de kant van de ouders. De school had een ouderavond kunnen organiseren en daarbij aan de hand van de trendanalyse uitleg geven inzake de leerresultaten. De commissie is van oordeel dat dit alsnog dient te gebeuren en doet in dit kader een aanbeveling. Commissie bewust van feit dat bij vaststellen van formatie soms moeilijke keuzes en afwegingen gemaakt moeten worden. Belang van groep klagers telt daarbij maar ook belang van andere groepen. Afweging van belangen. School in redelijkheid tot gemaakte keuzes kunnen komen. Ernstige zorgen bij klagers op punt van communicatie. Daarnaast lijkt er sprake te zijn van verschil in perceptie. Volgens klagers frustrerend dat eigenlijk langs elkaar heen wordt gecommuniceerd vanwege verschil in perceptie. Volgens aangeklaagden gaat het eigenlijk allemaal wel goed op school met groep terwijl dat bepaald niet het geval is. Commissie kan klagers volgen op punt van communicatie en is van oordeel dat communicatie ernstig en langdurig tekort is geschoten. Klagers kunnen daarover ook niet in gesprek raken met schoolleiding.