Klacht over incident tussen leerling en leerkracht en verzoek tot overplaatsing. Klacht deels gegrond.
Incident tussen leerling en leerkracht en verzoek tot overplaatsing. Klacht deels gegrond.De standpunten van klagers en verweerder liggen uit elkaar, de Commissie kan de juistheid van de ingenomen standpunten niet verifiëren. Klagers en de directeur waren niet aanwezig bij het incident tussen de leerkracht en de zoon van klagers. Klagers hebben leerkracht aangesproken maar geen duidelijk antwoord gekregen. De Commissie heeft wel getoetst hoe de school het incident heeft afgehandeld en of de beslissing om de zoon van klagers niet in een andere groep te plaatsen voldoende gemotiveerd is en of de belangen juist zijn afgewogen.De directeur heeft, naar aanleiding van de melding van klagers, een gesprek gehad met de leerkracht. De directeur heeft direct de bestuurder bij het onderzoek betrokken. Uit het onderzoek is gebleken dat sprake is van een goed pedagogisch klimaat in de groep en er zijn geen signalen die het tegendeel bewijzen. De directeur heeft getracht de vertrouwensbreuk tussen klagers en de leerkracht te herstellen, de directeur heeft de klacht zeer serieus genomen en heeft de juiste stappen gezet om het incident en het functioneren van de leerkracht te onderzoeken. Klachtonderdeel ongegrond.De directeur heeft naar aanleiding van het verzoek van klagers om hun zoon in een andere groep te plaatsen onderzoek gedaan. Het verzoek is besproken met leerkracht, het managementteam en de bestuurder. Nu er geen andere (negatieve) signalen waren over het functioneren van de leerkracht en de directeur de nieuwe groepsindeling niet wilde wijzigen is het verzoek afgewezen. De Commissie is van oordeel dat de directeur hierbij voorbij gegaan is aan het belang van de zoon van klagers en dat dit belang centraal zou moeten staan. Er had een afweging van de verschillende belangen moeten worden gemaakt, waarbij het belang van de zoon van klagers zwaarwegend is. Klachtonderdeel gegrond.