Klacht over vakwissel, deadline en communicatie
Situatie
De zoon van klaagster is van het VMBO naar de HAVO doorgestroomd. Na een moeilijk begin behaalt de zoon van klaagster inmiddels goede resultaten. Uitzondering hierop is het vak economie, dit sluit niet helemaal aan bij het vak zoals hij dit op het VMBO heeft gedaan. Klaagster en haar zoon hebben de school om die reden verzocht om een vakwissel: NLT voor economie. De decaan en het tijdelijk hoofd van de school werken hier echter niet aan mee.
Klaagster beklaagt zich over de weigering van de school om haar zoon toestemming te verlenen voor het wisselen van vak. Daarnaast beklaagt zij zich over de slechte communicatie met de decaan over het verzoek tot vakwissel.
Uitspraak
De Commissie verklaart de klacht gegrond met betrekking tot het klachtonderdeel dat ziet op de communicatie van de decaan en ongegrond ten aanzien van het verzoek om een vakwissel, zij het met een aanbeveling.
Ter zitting is komen vast te staan dat de school een deadline hanteert voor verzoeken tot een vakwissel, te weten 1 januari 2024, en dat deze deadline bij klaagster bekend was. Het is de Commissie ter zitting ook duidelijk geworden dat een verzoek tot wijziging van een vak niet zonder meer wordt gehonoreerd; ook niet als dat verzoek vóór de deadline wordt gedaan.
Vaststaat dat klaagster en haar zoon het verzoek tot een vakwissel hebben gedaan nádat de deadline was verstreken. Dat gegeven op zichzelf vormt voor de school voldoende reden om het verzoek zonder meer af te wijzen. Dit klachtonderdeel acht de Commissie dan ook ongegrond. Overigens ook als klaagster niet op de hoogte zou zijn geweest van de deadline, wat niet het geval is, acht de Commissie het, gelet op de verschillende organisatorische aspecten, begrijpelijk dat de school in de praktijk een deadline hanteert.
De Commissie heeft geconstateerd, en verweerder heeft dat desgevraagd bevestigd, dat de deadline van 1 januari 2024 niet op de website van de school is terug te vinden. Verweerder heeft de Commissie laten weten bezig te zijn met het opstellen van een protocol waarin ook de deadline expliciet is opgenomen. Voor zover nodig, beveelt de Commissie het bestuur aan om ervoor zorg te dragen dat het protocol zo spoedig mogelijk wordt vastgesteld en op de website van de school wordt geplaatst.
Ten aanzien van het klachtonderdeel met betrekking tot de communicatie met de decaan over het verzoek om een vakwissel, overweegt de Commissie dat van een professional, waartoe de Commissie zeker ook de decaan rekent, op zijn minst mag worden verwacht dat er correct en op een empathische wijze wordt gecommuniceerd. Dat geldt nog meer wanneer de communicatie is gericht tot een minderjarige leerling, voor wie de overstap van VMBO naar HAVO op zichzelf al lastig genoeg is (geweest). Dit klachtonderdeel acht de Commissie dan ook gegrond.