Klacht over pesten. Klacht ongegrond.
Pesten van leerling. De leerkracht maakt gemene opmerkingen tegen de leerling, de leerling vindt geen gehoor in de school en mag niet zijn medicatie gebruiken.De school ontkent dat er sprake is van structureel pestgedrag, wel hebben zich enkele incidenten voorgedaan. De school heeft deze incidenten voldoende zorgvuldig aangepakt en heeft gedaan redelijkerwijs verwacht mag worden. Het ongewenste gedrag wordt door de leerkracht met de betreffende kinderen besproken en er wordt naar oplossingen gezocht. De school werkt met een probate methode, namelijk de KIVA-methode. Er is vanuit school veel aandacht voor het welbevinden van (naam leerling). Er zijn bovendien diverse gesprekken gevoerd met klaagster en (naam leerling). Van onzorgvuldig of inadequaat handelen door de school is de Commissie niet gebleken.Het enkele feit dat de leerkracht (naam leerling) zo nu en dan tot de orde roept, betekent niet dat (naam leerling) onheus wordt bejegend. De leerkracht dient ruimte te worden gegund om de pedagogische taak te kunnen uitoefenen.De Commissie heeft op basis van hetgeen partijen naar voren hebben gebracht niet kunnen vaststellen dat (naam leerling) niet serieus wordt genomen en/of dat niet naar behoren naar hem wordt geluisterd als dat nodig is.Aan (naam leerling) is verteld dat wanneer hij zijn medicatie wil gebruiken, hij dit aan de leerkracht moet laten weten zodat zij weet waar hij is. Klaagster heeft dit niet betwist, zodat de Commissie ervan uitgaat dat deze mededeling inderdaad is gedaan. Dit is een redelijk verzoek. Het is evenmin onzorgvuldig indien klaagster wordt verzocht een medische verklaring van een arts aan de school te overleggen. De klacht is ongegrond.De Commissie is, gezien de inhoud van dit dossier, niet optimistisch over de mogelijkheden om de onderlinge relatie tussen partijen te herstellen. De verhoudingen tussen de school en klaagster zijn slecht, hetgeen zorgelijk is. De Commissie is van oordeel dat de wijze waarop klaagster communiceert niet bijdraagt aan een oplossing voor deze impasse. Voldoende aannemelijk is dat de school en leerkrachten door klaagsters voortdurende en soms dwingende communicatie overvraagd worden. Gezien de belasting en druk die de school en leerkrachten ervaren in de dagelijkse omgang met klaagster (en gezien de problemen die er zijn geweest met klaagster op eerdere scholen) is het naar het oordeel van de Commissie geoorloofd dat door de school voorwaarden opgelegd worden over de wijze waarop klaagster met de school en leerkrachten communiceert en de mate waarin klaagster contact mag hebben met de leerkrachten.De school heeft naar het oordeel van de Commissie in de afgelopen periode voldoende gedaan om in gesprek te gaan met klaagster en heeft haar begeleiding van schoolmaatschappelijk werk aangeboden. De school staat - ook nu nog - open voor een eerlijk gesprek met klaagster teneinde te proberen de verhoudingen te verbeteren. De Commissie beveelt klaagster aan dit aanbod aan te nemen, zodat de schoolgang van (naam leerling) gegarandeerd blijft.