Klacht over pedagogische begeleiding bij gedragsproblemen. Klacht ongegrond.
Pedagogische begeleiding van school bij gedragsproblemen leerling.De kern van de klacht van klaagster is dat school te weinig heeft gedaan om de oorzaak van de gedragsproblemen van (leerling) te achterhalen. De Commissie stelt vast dat school, steeds in overleg met klaagster, in redelijkheid al het mogelijke heeft gedaan om binnen school naar een oplossing te zoeken. Zo heeft school met klaagster afspraken gemaakt hoe te handelen in voorkomende situaties, heeft zij getracht haar kennis te vergroten, advies gevraagd en hulp ingeschakeld. School heeft steeds gezocht naar praktische oplossingen om voor (leerling) maar ook voor de klasgenoten en de (vak)leerkrachten de voortgang van het leerproces te kunnen waarborgen. De Commissie vat het verwijt van klaagster zo op dat zij stelt dat de school door het eigen handelen de gedragsproblemen heeft veroorzaakt. De gedragsverandering van (leerling) na het incident in mei 2017 was voor de school geen aanleiding om direct maatregelen te treffen en/of onderzoek te doen naar de oorzaak. De school heeft het gedrag van (leerling) als uitgangspunt genomen en heeft steeds van daaruit gehandeld. De Commissie overweegt dat door de snelle opeenstapeling van incidenten, school echter werd geconfronteerd met wat zij als het eind van haar mogelijkheden zag. Geconstateerd kan worden dat de school onvoldoende middelen en mogelijkheden heeft om de oorzaken van de gedragsproblemen van (leerling) te achterhalen en weg te nemen. Dit kan de school niet worden verweten. De Commissie merkt hierbij op, dat de school met klaagster besproken heeft om nader (extern) onderzoek te laten doen naar de gedragsproblemen. Mogelijk is school echter wel te lang doorgegaan met het zoeken naar oplossingen binnen de school. De school geeft aan dat zij hiervan heeft geleerd en dat zij werkt aan verbetering van de vroegsignalering van dergelijke problematiek. De klacht is ongegrond.