Klacht over niet bevorderen havo 5. Klacht ongegrond.
Niet bevorderen naar Havo 5, maatpakket gevraagd vanwege tekort schieten kwaliteit van onderwijs.Tussen partijen is niet in geschil dat de resultaten van (naam leerling) dermate laag waren en significant afweken van de bevorderingsnormen van de school dat zij, gelet op de bevorderingsnormen, niet voor bevordering naar 5 HAVO in aanmerking komt. Uit de cijferlijst valt tevens af te leiden dat hier evenmin sprake is van een bespreeksituatie dan wel een situatie die daar net onder ligt. De Commissie stelt dan ook vast dat (naam leerling) niet voldeed aan de formele vereisten voor bevordering naar het volgend schooljaar.Klaagster heeft bepleit dat de kwaliteit van het onderwijs dusdanig tekort schoot dat daardoor de resultaten van (naam leerling) achterbleven. Klaagster meent dat (naam leerling) om die reden alsnog een kans zou moeten krijgen in ieder geval in die zin dat zij in de gelegenheid wordt gesteld om HAVO 4 en HAVO 5 in een jaar te doen.De Commissie stelt daaromtrent vast dat de school op de zitting heeft aangegeven dat de opvallend tegenvallende resultaten van de leerlingen ertoe hebben geleid dat thans een extern onderzoek loopt naar de vraag of de kwaliteit van het onderwijs in het schooljaar 2017-2018 onder de maat is geweest.Naar aanleiding hiervan is ook door de school gekeken of er een mogelijkheid was de leerlingen van HAVO 4 alsnog te bevorderen naar HAVO 5. De leerlingen zijn uitgebreid in de docentenvergadering en de revisievergadering besproken. Ook bij (naam leerling) is gekeken of zij met deze cijferlijst alsnog bevorderd kon worden naar HAVO 5. Echter weken de cijfers van (naam leerling) significant in negatieve zin af van de bevorderingsnormen en kwam zij daardoor daarvoor niet in aanmerking. Hoewel de uitkomst van het externe onderzoek naar de kwaliteit van onderwijs op het moment van de zitting nog niet bekend is, is de Commissie van oordeel dat het niet aannemelijk is dat de school dermate tekort is geschoten dat hier alle onvoldoende cijfers van (naam leerling) aan te wijten zijn noch dat deze cijfers in het geheel kunnen worden toegeschreven aan de ondermatige kwaliteit van onderwijs. De Commissie is dan ook van oordeel dat de school in redelijkheid heeft kunnen besluiten om (naam leerling) niet te bevorderen naar HAVO 5.