Klacht over bevordering, communicatie en handelingsplan. Klacht deels gegrond.
Inhoudelijke afwegingen hebben ten grondslag hebben gelegen aan besluit leerlinge niet te bevorderen. Afwegingen vallen binnen maatstaven van redelijkheid en behoorlijkheid. Betreft maatwerk. Commissie kan aangeklaagden volgen waar zij per individuele leerling bekijken of bevordering al dan niet eventueel toch mogelijk is. Gebleken is dat school (primair haar revisievergadering) nadat bijzondere omstandigheden van leerlinge bekend waren geworden, situatie van leerlinge heeft betrokken in heroverweging. Besloten klagers en leerlinge mogelijkheid van doubleren aan te bieden. Uiteen gezet is daarbij aan klagers waarom voorwaardelijke bevordering en geven van taak in systeem van school niet bestaan en aldus in deze hoe dan ook niet aan de orde kunnen zijn. Tevens toegelicht waarom andere leerlingen wel zijn bevorderd. Er is sprake van individuele afwegingen. Ook dit valt binnen beleidsvrijheid van school. Anderzijds commissie van oordeel dat mentor had kunnen en ook moeten doorvragen toen in loop van schooljaar resultaten van leerlinge sterk bleken achter te blijven. Zeker toen ook handelingsplan werd opgesteld, had het na- en doorvragen naar thuissituatie aan de orde moeten komen. Excuses zijn gemaakt over ongelukkige miscommunicatie inzake foutief verstuurde e-mail over alsnog naar Havo-4. Commissie doet aanbevelingen.